Adventistu agrīnie materiāli vēstī, ka Romas pāvesta Gregorija XVI tiāru rotājis no dārgakmeņiem izlikts uzraksts: VICARIUS FILII DEI, kas no romiešu skaitļiem veido simbolisko 666, saskaņā ar Atklāsmes grāmatas 13:18. Attēlā lejā pat tiek apgalvots, ka fotogrāfija ir uzņemta pašā Vatikāna muzejā!
1912. gada laikrakstā “Ciānas Sargs”, balstoties uz iepriekš minēto uzņēmumu, ievietota norāde, ka tā esot pāvesta Gregora XVI tiāra ar dārgakmeņiem.
Aptuveni ap 1920. gadu adventistu mācītāja Jāņa Birziņa izdotajā brošūrā “3 lielākie simboli Parādīšanās grāmatā” ir lasāma frāze, ka šis tituls “Vicarius Filii Dei” uz pāvesta Gregora tiāras esot izlikts pat ar dārgakmeņiem. Skat. lejā:
Līdzīgi materiāli vēl joprojām ir sastopami dažādās mājas lapās, kas ir veltītas titulam “Vicarius Filii Dei”:
Aplūkojot tiāras, izrādās, ka nav nevienas, kuras būtu vecākas par Franču revolūciju, jo Napoleona karaspēks izlaupīja pāvesta mantnīcas un tiāras laida apgrozībā – pārkausējot zeltu monētās.
Ir saglabājušās tikai vēlākā laika tiāras, kuras Vatikāna muzejā ir izliktas kā eksponāti.
Vairāki pāvesti pēc kārtas ir valkājuši pāvesta Pija IX tiāru, jo arī tā ir grezna un uz tās ir uzraksts: Jēzus Kristus vietniekam. Valdniekam virs zemes. Tas gan norāda, ka pāvests sevi uzskata par Kristus vietniekiem virs zemes, tikai uzraksts nav tieši tāds, kā iepriekšminētajos aprakstos.
Tagadējie pāvesti tiāras vairs nevalkā. Tās visas atrodas Vatikāna muzejā.
Benedikts XVI bija pasūtījis sev tiāru, to aplūkoja un novērtēja, bet nav zināms, vai kaut reizi to būtu uzvilcis sev galvā. Nav fotogrāfiju.
Par pāvestu Francisku nezinu, vai viņš vispār sev ko tādu ir pasūtījis.
Skeptiķus gan tas nepārliecina. Tie min, vai tik tur vēl kaut kur neglabājas kāda slepena tiāra… ar īsto uzrakstu. Vai arī – varbūt uzraksts ir no otrās puses, bet muzeja apmeklētājiem rāda tikai vienu pusi? Tomē ir saglabājušās pāvestu fotogrāfijas ar šo Gregora XVI tiāru galvā, un tur arī nav šī uzraksta.
Gregora XVI tiāra nedaudz atšķiras no dažādos materiālos aprakstītā.
Uz Gregora XVI tiāras fotogrāfijas nav uzraksta.
Tas nav ne joks, ne arī sazvērestības rezultāts.
Uz tās uzraksta nekad nav bijis.
Kāpēc tad dažādos materiālos tika rakstīts, ka bija?
Tas tādēļ, ka laba mērķa labad, visi līdzekļi ir derīgi. Te nu nebūtu ko pārmest.
Ļaudis vēlējās to labāko un aiz labākajiem nolūkiem rakstīja, ka uzraksts bija, un daudzi apgalvoja, ka to pat esot redzējuši.
Taču, kur tad paliek „gudrība”, ja visu var savām acīm redzēt?
Lai nu kā, bet Romas pāvestu tas neattaisno. Uzraksts uz cepures nav pats svarīgākais, lai norādītu un saprastu, kurš tad ir tas „zvērs” Atklāsmes 13. nodaļā, un „mazais rags” Daniela grāmatā. Nepieciešams tikai nedaudz izrādīt interesi par vēsturi, jo otras citas tik kolorītas figūras pasaules vēsturē nav bijis. Te tiešām ir nepieciešama kaut neliela „gudrība”, lai „neskatīt vīru pēc cepures”, bet gan saprast principu.
Kurš tad ir ieviesis šo Vicarius Filii Dei?
Vicarius Filii Dei (Dieva Dēla vietnieks) kā atbilstošu pāvestiem ir ieviesis Andreass Helvigs 1612. gadā (Andreas Helwig, Antichristus Romanus, in Proprio Suo Nomine, Numerum Illum Apocalypticum (DCLXVI)Continente Proditus. No E.L. Froom, The Prophetic Faith of Our Fathers, vol. III, p. 605-607.). Helvigs uzskatīja, ka šis latīņu vārds neapvaino pāvestu un viņš to arī nenoraidītu kā nepatiesu, jo pāvesta tituls ir VICARIVS CHRISTI (Kristus vietnieks).
Šis tituls ir lietots imperatora Konstantīna dāvinājumā “Donatio Constantini”: “Tā kā svētītais Pēteris ir nozīmēts par Dieva Dēla Vietnieku virs zemes, tā arī Pontifiem, kas pārstāv šo apustuļu vadītāju, ir jāsaņem no mums un no valsts lielāku varu nekā šīs zemes impēriskajām augstībām.” (Lucius Ferraris, Prompta Bibliotheca (Rome, 1890), vol. VI, p.43. Tulkots angļu val. Christopher Coleman “The Treatise of Lorenco Valla on the Donation of Constantine”, 13. Citēts U. Smith “The Prophecies of Daniel and the Revelation” 1945.)
Šis tituls – Vicarius Filii Dei – vismaz trīs reizes ir lietots 1473 g. izdotā “Baznīcas spēka summa” (Summa de ecclesiastica potestate)”, kuras autors ir Augustinus Triumfus. Te ir norādīts viens no šiem gadījumiem:
Tituls ir minēts arī vārdnīcā: Dictionary of Historical-Ecclesiastical Erudition from St. Peter to the Present), by Gaetano Moroni, (103 volumes and 6 volumes of indexes printed in Venice by Tipografia Emiliana between 1840 and 1861) 99. sēj., 21. lpp.
Tas, ka šis tituls nav gluži vai izdomājums, min arī katoļu laikraksts Our Sunday Visitor, 1915.g. 18. aprīlī. “Uz pāvesta mitras ir sekojošs uzraksts: VICARIVS FILII DEI, kas latīņu valodā nozīmē DIEVA DĒLA VIETNIEKS”.
Šajā katoļu izdevumā tiek pat izskaidrota šī skaitļa atbilstība titulam. Tomēr jau pēc neilga laika šis apgalvojums tiek noraidīts. Vēlāk “Our Sunday Visitor” noliedza, ka uz tiāras vispār kaut kas ir rakstīts (1917.g. 16. septembris un 1941.g. 3. augusts). Laikam jau paskatījās uz tiārām un uzrakstu neatrada.
Tomēr nebija nolieguma, ka šis tituls pāvestam būtu aizskarošs vai neatbilstošs.
Lai nu kā, pāvestam ir sava vieta vēsturē un arī Bībeles pravietojumos. Tomēr nav obligāti jāstaigā pa ielu ar cepuri, uz kuras rakstīts – VICARIUS FILII DEI – lai kļūtu par apokaliptisko “zvēru”.
Pietiek ar tieksmi uz pašmīlīgu sevis paaugstināšanos un vēlēšanos būt pirmajam starp visiem pārējiem.
Šī īpašība var piemist ne tikai Vicarius Filii Dei,
bet arī jebkuram citam,
kuram ir tāds pats pašmīlības gars.
Tas ir Lucifera gars, kas izraisīja tā krišanu.
Līdzīgi notiks ar visiem, kuriem arī piemīt šāds gars.
„Jūs zināt, ka tie, ko par tautu valdniekiem tur, tie tās apspiež, un viņu lielie kungi tām dara pāri. Bet tā lai nav jūsu starpā; bet,
ja kas no jums grib tapt liels, tas lai ir jūsu sulainis.
Un, ja kas starp jums grib būt pirmais, tas lai ir visu kalps. Jo arī Cilvēka Dēls nav nācis, lai Viņam kalpotu, bet lai pats kalpotu un Savu dzīvību atdotu par atpirkšanas maksu par daudziem” (Marka 10:42-45).
A. P.