Cik efektīva ir trīs eņģeļu vēsts, kas sacīta Atklāsmes 14. nodaļā?
Nepieciešams ievērot, ka tā tiek atkārtoti un atkārtoti pausta pirms Kunga Otrās atnākšanas. To apstiprina arī adventistu Bībeles komentāri (The SDA Bible Commentary, Elenas Vaitas komentāri par Atkl. 14:6-12, p. 978). Šī vēsts tiek pausta jau vairāk nekā 170 gadus un Vaita vēl 1904. gadā uzsvēra, ka šīs vēsts aktualitāte ar katru brīdi pieaugs un tā tiks pasludināta ar aizvien lielāku skaļumu.
Kad 19.gs. Viljama Millera sekotāji pasludināja Pirmā eņģeļa vēsti, lai ļaudis sagatavotu Kristus drīzajai atnākšanai, viņu baznīcas tos izslēdza un aizvēra savas durvis šai vēstij, tad šie agrīnie adventisti sāka pasludināt otrā eņģeļa vēsti, aicinot ļaudis iziet ārā no Bābeles, kā viņi nodēvēja savas agrākās baznīcas, kuras atteicās pieņemt milleriešu vēstījumu.
Trešā eņģeļa vēsti Septītās dienas adventistu celmlauži iesāka pasludināt, kad sāka apliecināt sabatu nedēļas septītajā dienā – sestdienā pēc Bībeles. Šādi viņi norādīja, ka pēdējo dienu svētie ir tikai tie, kas „tur Dieva baušļus un apliecina Jēzu”.
Tādēļ agrīnie adventisti apgalvoja, ka šī trīs eņģeļu vēsts ir jau izskanējusi viņu laikā. Tomēr Atklāsmes 14. nodaļas izpēte un arī Praviešu Gara liecība norāda, ka te vēl gadskaitļus likt ir pāragri, jo visā pasaulē šī vēsts vēl tikai izskanēs.
Pirmais eņģelis
Pirmais eņģelis pasludina „mūžīgo evaņģēliju”, to, kas nemainās laiku gaitā, bet ir vienmēr bijis kā Dieva glābšanas plāns. Lasot pantus Atklāsmes 14:6-7, var atrast paralēles ar 2. Mozus 20:11, kur arī ir sacīti līdzīgi vārdi: „Tas Kungs ir radījis debesis un zemi, jūru un visu, kas tur atrodams”.
Tā ir tieša atsauce uz Dieva bausli par dusas dienu sabatā (sestdienā). Brīdinājums, ka „ir atnākusi Viņa tiesas diena” norāda, ka šī diena ir iestājusies, bet aiz tās vēl seko nākamās divas vēstis, kuras skubina uz atgriešanos. Šī „Viņa tiesas diena” arī ir tā „izmeklēšanas tiesa”, kas notiek pirms sprieduma pasludināšanas, kad tiek tiesāts pats Dievs („Viņa tiesas diena”) un izskatīts Viņa glābšanas plāns un tā rezultāts, kurā atklāsies, ka Dievs ir darījis visu šī plāna īstenošanā un tas ir piepildīts.
Otrais eņģelis
Šī eņģeļa vēstījums vēl nevar būt piepildījies, jo visas tautas vēl nav dzērušas no Bābeles vīna (maldus mācībām) visā pilnībā. Lūk, ko raksta Elena Vaita:
„Atklāsmes grāmatas 14. nodaļā minēto otrā eņģeļa vēsti pirmo reizi sludināja 1844. gada vasarā, kad to sevišķā mērā attiecināja uz Savienoto Valstu baznīcām, kur brīdinājumu par tiesu izteica un arī noraidīja visplašākos apmēros un kur baznīcās bija vērojams visstraujākais pagrimums. Bet 1844. gadā otrā eņģeļa vēsts vēl pilnīgi nepiepildījās. Baznīcas tad pieredzēja morālu sabrukumu kā sekas adventes vēsts gaismas noraidīšanai, bet šī krišana nebija vispārīga. Turpinot atraidīt šim laikam dotās īpašās patiesības, tās ir slīdējušas arvien zemāk un zemāk. Tomēr vēl nevar sacīt, ka Bābele ir “kritusi (..), tāpēc ka tā visas tautas dzirdinājusi ar savu netiklības dusmu vīnu”. Tā vēl nav panākusi, lai to būtu darījušas visas tautas. Pielīdzināšanās pasaulei un vienaldzība pret mūsu laika pārbaudošajām patiesībām pastāv un ir progresējusi protestantu baznīcās visās kristīgās pasaules zemēs, un tādēļ arī šīs baznīcas ir ietvertas otrā eņģeļa svinīgajā un briesmīgajā apsūdzībā. Bet atkrišanas darbs vēl nav sasniedzis savu kulmināciju.” (Lielā cīņa, 389. lpp. oriģ.)
Līdz ar to šī eņģeļa vēsts piepildījums ir vēl tikai nākotnē. Tomēr šis process jau notiek un visas pasaules tautas jau dzer no šī „Bābeles vīna” jeb maldus mācībām. Dieva ļaudis, kas ievēro „Dieva baušļus un Jēzus liecību” top pildīti ar Dieva Svēto Garu, lai pasludinātu šo otrā eņģeļa vēsti, kamēr pasaules reliģiskā sistēma grimst aizvien dziļāk atkrišanā.
Senās vēsturiskās Bābeles problēma, bija tā, ka tā vēlējās sev uzcelt vārdu (1.Moz. 11:4), taču Dievs bija paredzējis, ka tiks celts Viņa vārds (1. Moz.12:1-3). Senās Bābeles tornis bija veidots no septiņiem stāviem, kurš katrs bija templis. Katrā stāvā (templī) dievkalpojumi notika savā nedēļas dienā. Augšējā septītajā stāvā bija zelta templis, kur nedēļas pirmajā dienā (saules dienā) pielūdza Sauli, bet torņa pirmajā stāvā dievkalpojumi notika sestdienā. Tur pielūdza pazemes dievību, un šis templis bija melnā krāsā. Bābeles princips tiek izcelts arī ar valsts varas un reliģiskās varas apvienojumu, kad laicīgais ķēniņš ir arī visu valsts reliģiju augstākais priesteris. Šis princips no Bābeles bija ieklīdis arī Romā, kur imperators vienlaicīgi bija arī visu reliģiju augstākais priesteris (pie reizes arī dievs) Pontifex maximus (lielais tiltu cēlējs). Mūsdienās ar šo titulu sevi izrotājis ir tikai Romas pāvests.
“Dievs nosoda Bābeli, jo tā ir apdzirdījusi visas tautas ar Dieva dusmu vīnu. Tas nozīmē, ka tā ir noraidījusi vienīgo bausli, kurš norāda uz patieso Dievu, tā ir gāzusi zemē Dieva radīšanas piemiņas dienu – sabatu.” (E. Vaita, Letter 98, 1900)
Trešais eņģelis
Kad svētdienas ievērošana tiks uzspiesta ar laicīgās varas palīdzību, tad atskanēs šī trešā eņģeļa vēsts visā pilnībā. Tā brīdinās no fatālas kļūdas un sekām, kuras nāks, ja pieņem pāvesta iedibināto Dieva likuma sagrozīšanu. Šeit lieta tiek darīta skaidrāka, kad tiek dota iespēja izvēlēties starp Dieva zīmogu (Efez. 1:13; Ebrejiem 8:8-10) un zvēra zīmi (Atkl. 13:18).
Lai gan otrā un trešā eņģeļa bazūne vēl pilnā mērā neskan, tomēr tas nenozīmē, ka šīm vēstīm šobrīd nav nozīmes, jo mēs redzam, ka šie procesi aktīvi briest un pamazām tiek ieviesti. Ja šo eņģeļu vēstis neskanētu, Septītās dienas adventistu draudzes neaugtu skaitā. Šī vēsts liek pievērst uzmanību Kristus Otrās atnākšanas tuvumam un pievērst tam pastiprinātu uzmanību.
Trīs eņģeļu vēsts šodien
Katru reizi, kad mēs sludinām par bauslības pārkāpšanu un nepiedodamo grēku, mēs pasludinām šo trīs eņģeļu vēsti individuālā mērogā. Kad tautas par savu dzīves veidu ar valsts likumu palīdzību pieņems bauslības pārkāpšanu par normu, tad šī vēsts iegūs nacionālu mērogu. Kad šis process aptvers visu pasauli, tad šī vēsts iegūs globālu mērogu.
Taču glābšanas vēsts atskan šodien. Šodien ir pestīšanas diena. Vienīgais veids, kā izvairīties no tā Kungs dusmu dienas – paklausība patiesībai, kāda tā ir Jēzū Kristū (1. Tes. 1:10).
Ne Bībele, ne Praviešu Gara liecības nedod pamatu uzskatīt, ka šī trīs eņģeļu vēsts atskanēs pēkšņi kā pērkons no skaidrām debesīm. Nē. Tās atskan atkal un atkal ar aizvien pieaugošu spēku, jo process attīstās un nobriedīs. Tas nenozīmē, ka pašlaik šīs vēstis var ignorēt.
Ja mēs neņemam dalību pie tām, tad mūs nebūs arī vēlāk, kad šī vēsts atskanēs skaļāk un skaidrāk. Ja mēs ņemam pie tās dalību tagad, tad pamazām topam pildīti ar Dieva Svēto Garu un sagatavoti šīs vēsts pasludināšanai pilnā mērā nākotnē.
A. Pešelis